chyde.blogg.se

Tips för dig som vill träna varje dag.

 
Det finns de som nöjer sig med att träna lite grann... Lite lagom. Blir glada om de får in något pass i veckan, helst två. Helst ska man ha lite ont någonstans och det ska ha gått "helt okej". För det får inte vara helt fucking underbart, för då är det något fel. Du är träningsnarkoman! Haha, svensk mentalitet.

Fuck svensk mentalitet. Fuck svenska avundsjukan. Fuck lagom.

"Men det är bra så... Det räcker gott och väl"...

- Förvisso... För någon som inte vill mer än att vara som alla andra. Be my guest.
 
 

Men det här inlägget är för er, som precis som mig, tränar på daglig basis. Som förbiser vad majoriteten tycker och går på vår egen känsla. Varför ska vi vila för att det står vila på schemat? Det är inte så att våra förfäder tog en dag "off" och chillade och inte var ute och jagade föda, så varför ska vi?

För att vi kan? Eller bara för att vi har lärt oss att det är så det ska vara... utan att ifrågasätta det? Jag lyssnar hellre till min kropps signaler, stärker min mentalitet att stärka kroppen, slåss mina strider för att sedan finna frid i min själ. Men om man hellre vill bli uppfostrad av samhället, så go ahead.

Här kommer jag, som tränar 1-3 timmar VARJE dag, med undantag för dagar då de helt enkelt är annat som måste göras och prioriteras före eller för att jag känner att det behövs, att ge några råd för er som helt enkelt vill kunna träna varje dag och ändå få den återhämtning och vila ni behöver.
 
  • Dela upp muskelgrupperna.
    - Alternativt skifta intensitet från dag till dag om du använder hela kroppen (ena dagen tungt, andra dagen lätt, tredje dagen mittimellan etc.)

  • Ät efter behov.
    - Ska du träna mer behöver du mer energi. Ta reda på hur mycket energi du behöver om dagen och anpassa efter din träning och dina mål med den.

  • Sov mycket.
    - Med mycket menar jag minst 7 timmar, helst 8 i genomsnitt. Under sömnen sker många utav kroppens återhämtningsprocesser som inte bara är viktig för musklerna utan för nervsystem och funktionen av resten utav kroppen. Magnesium innan läggdags är ett tips för er som inte sover bra eller som vill sova bättre.

  • Få dagligt behov utav vitaminer och mineraler.
    - Många underskattar sina behov utav dessa och tänker att man får i sig det mesta via kosten om man äter allsidigt... Återigen varför? För att man hört det, eller för att man tagit reda på det på egen hand? Ett dagligt intag utav multivitamin, samt extra intag utav ALA och omega-3 fettsyror är något jag starkt rekommenderar.

  • Få i dig något inom en timme efter ditt träningspass.
    - Efter träningen har man ett "öppet fönster" som det heter då kroppen är extra känslig och mottaglig för näring (dvs. det du stoppar in i kroppen kommer att sugas åt sig utav kroppen som en tvättsvamp och gå till repareringsprocesser = snabbare återhämtning = kan träna varje dag) men tyvärr är kroppen då även känslig för bakterier och virus (vid tillfälligt nedsatt immunförsvar) vilket gör att du lättare kan bli sjuk om du inte stänger detta öppna fönster inom ca 60 min efter träning, föredraget är inom 30 min.

  • Var noga med att värma upp. Det sista du vill göra är att skada dig när du som mig, älskar att träna varje dag. Se därför till att värma upp musklerna du ska arbeta eller kroppen överhuvudtaget. Då minskar du risken att skada dig och kroppen gör sig redo för det du tänker ge den - vilket är fucking slakt. Eller... lagom, om du så vill.
 
Fler tips? Eller något ni undrar om mig? Skriv i kommentarsfältet så svarar jag... 

...Kanske denna gång i en video!

Nu väntar 300gr kyckling, 300 sötpotatis och iskall Coke Zero Vanilla samt filmkväll med min kära.
 
Eran enda,
- Chyde



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback