chyde.blogg.se

Hur bygger man bäst stora armar?

 
 
 
Jag och min broder samt träningspartner Kostas
flexar armarna på hans födelsedag i somras.
 

Hur bygger man bäst stora armar?

Detta var en fråga jag fick i kommentarsfältet nyligen. Jag var själv den som brukade fråga andra, och läsa mig fram om olika metoder för att bäst bygga armar. Det har varit en prioritet hos mig de senaste månaderna, så för mig att få den frågan, är ett privilegium och jag tackar hjärtligt för den komplimangen.
 
För några månader sedan, i februari för att vara exakt, bestämde jag mig för att börja mäta mig och sedan följa upp min utveckling genom att mäta mig kontinuerligt varje till varannan månad. 35cm mätte mina armar i omkrets då och jag började specialträna dom genom att lägga dom på ett enskilt pass.

Senast jag mätte dom var för några veckor sedan och då hade dom ökat till 40cm. Jag har alltså ökat omkretsen på mina armar med 5cm på ett halvår. När man pratar om armar, pratar man om att öka storleken på musklerna: Biceps och Triceps som sitter på armens översida.
 
När man tränar bröst aktiverar man även triceps som sitter på överarmens baksida samt främre delen utav axeln. Samma sak gäller rygg, där man aktiverar biceps, brachialis samt bakre delen utav axeln och även hela underarmsmuskulaturen får arbeta. Detta är viktigt att komma ihåg.
 
Så för att lägga armarna på ett enskilt pass utan att det ska krocka med bröst och rygg-träningen där armarna aktiveras, är det bra att lägga armpasset så långt ifrån dom som möjligt. Jag skulle vilja säga att man ger det åtminstone 48h innan man ger sig på armarna för att ge dom optimala förutsättningar att växa. Så för att bäst bygga stora armar kan man börja med att ha ett enskilt pass för dom.
 
              
 
I det här passet behöver du stimulera biceps, triceps och kanske viktigast av allt - brachialis. Det är en liten muskel som sitter mittemellan biceps och triceps och genom att träna upp den ser dina armar ännu större ut. Den jobbar en del i övriga biceps-övningar men kan vara lägligt att få in någon övning för dom.

I din seperata armträning skulle jag rekommendera minst 3 övningar per muskelgrupp dvs. 3 övningar för biceps, 3 övningar för triceps och sedan en eller två för brachialis (även om den aktiveras mycket i bicepsträningen). Blanda tunga vikter med låga reps (4-6) med lättare vikt och högre repsantal (10-15).

Värm alltid upp för att garantera att leder och muskelfästen är redo för action. Några lättare set för att få in blod i musklerna, och öka gärna vikterna successivt. När du är varm och känner dig - in the zone - är det bara att ösa på så hårt du kan. Investera även i ett par dragremmar då det kan hjälpa dig lyfta tyngre.
 
Dragremmar är bra för att det ofta är underamarna som ger upp innan biceps vill göra det. Så genom att använda dom kan du köra tyngre på bicepsen = större nedbrytning = större uppbyggnad, med rätt återhämtning. Sen om du vill träna underarmarna kan du göra det separat.

Kom även ihåg att triceps står för ca 70% utav armarnas storlek. Så är det stora armar man vill ha, är det dom man vill få upp volymen på. Så var inte en av alla andra som står och nöter biceps tills dom knappt kan böja armen. Fördela det jämnt och gå på triceps minst lika hårt.
 
Lycka till.

Eran enda,
- Chyde


Anonym

Tjena Chyde! Hur bygger man bäst stora lats?

2013-09-16 / 23:49:20
Cattie Göransson

Skriv om proteinpulver, hur mycket man ska ta, hur man räknar och allt sånt, dela med dig av hur du gör :))) hejdå mvh Cattie

Svar: ok
chyde.blogg.se

2013-09-19 / 06:33:00
BLOGG: http://caetty.blogg.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback