chyde.blogg.se

Frågestund - Svar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


"Hej igen! 


Har du tips på bra hemsidor/affärer man kan handla kosttillskott?"

SVAR:
Jag rekommenderar Mmsports - som jag själv handlar mina tillskott ifrån. Annars har jag bra erfarenheter av svensktkosttillskott.se. Snabb leverans och fri frakt. Det allra bästa är att fysiskt ta dig till en butik och inhandla dina varor. Där får du ett kvitto i handen i utbyte mot ditt köp - bland siffror och transaktioner på internet kan det lätt bli fel, dessutom tar det flera dagar och du kan ibland betala extra för frakt etc.
 
"Jag känner mig väldigt svag i bänkpress, känner mig så svag i just bänkpress. 
Vad ska jag tänka på för att bli bättre ? Tips ?"
 
SVAR:
Då är det just det du ska köra mer. Hårdare. Tyngre. Intensivare. Om det är det du vill bli bättre i - är det det du får träna på mer. Makes sense, right? Jag gick från 80kg maxvikt i bänkpressen till 130kg på 3 månader - inte för att det handlar om hur mycket man kan bänkpressa men jag har en del råd.
 
Först och främst måste du ha ett upplägg som ger dig förutsättningar att bli starkare i bänkpressen.
  • Försök träna bröst var 4:e till var 5:e dag.
  • Börja varje bröstpass med bänkpress.
  • Majoriteten av ditt bröstpass ska ske på bänkpressen.
  • Maxa varje gång d.v.s. tyngsta setet ska vara en vikt du inte klarar av.
Det var några praktiska tips. Rent teknikmässigt finns det några grejer du kan tänka på.
 
  • Håll lätt svank.
  • Tryck ihop skulderbladen.
  • Brösta upp dig.
  • Lyft av stången och håll den ovanför dig.
  • Skulderbladen ska inte släppa ifrån bänken under repetitionerna. 
  • Stången ska vara under dina nipples - alltså inte under hakan och inte på magen.
Nu kommer vi till själva "upplägget" utav träningen. Vi säger att 100kg är din maxvikt - alltså den du klarar 1 rep på - då ska ditt första set vara ungefär 30% av den vikten.
 
Så värm upp med stången, gå sedan på 30kg och kör 10-15 reps. Öka sedan till 50kg och kör 10-12 reps. Öka sedan till 60kg och kör 10 reps. Öka till 70kg och kör 8 reps. Öka till 80kg och kör 5-6 reps. Öka till 90kg och kör 3-4 reps. Gå på 100kg och kör 1-2 reps. NU KOMMER DET VIKTIGASTE!!!

Öka 5kg till. Gå på 105kg och försök! Kan du inte så kan du inte. Känn på vikten... Ha någon som passar dig och som låter dig känna på vikten så länge som möjligt. Efter det dropsetar du till ca 60% av din maxvikt - i det här fallet 60kg och kör så många du orkar. Droppa efter det till 40kg och kör till failure.

Anpassa detta upplägg till din nuvarande maxvikt och kör hårt som fan. Glöm inte att köra lika mycket baksida som framsida - d.v.s. se till att träna ryggen lika hårt. Balans är A och O. Yin och Yang.
 
"Det med multivitaminer om man ej kan få i sig tillräckligt genom frukt och grönt, finns det någon/några speciella du kan tipsa om?"

SVAR:

Jag skulle rekommendera att man investerar i dessa vitamin-mineral tillskott:
Multivitamin
ZMA (zink + magnesium)
ALA (Alfa liponsyra)
C-Vitamin (kan alltid vara bra med lite extra!)

Utöver det rekommenderar jag fettsyror i form utav Omega-3.

Lycka till!
 

 
FLER FRÅGOR? KOMMENTERA!


Anonym

Så varför blir du inte pt? Det hade passat dig! Vad är dina framtidsplaner?

2013-09-07 / 00:20:23
Fieldtrip

Hello my firend! Skulle du säga att Intermittent Fasting är det bästa sättet att döda så mycket kroppsfett som möjligt samtidigt som man bygger muskler och storlek oavsett vad man har för kroppsbyggnad (ectomorph/endomorph/mesoporh)?

2013-09-10 / 18:30:49
Fieldtrip

Har en till fråga gällande Intermittent fasting.

En "normal" Svensson jobbar mellan 08:00 - 17:00. Efter jobbet åker hen direkt till gymmet, tränar kanske mellan 18:00 - 19:00, kommer hem kanske ca 20:00 och ska bryta fastan. Normalt sätt bör man ju bryta fastan i minst 2-3 timmar, men för en rookie bör det vara mellan 6-8 för att kunna få i sig alla kcal. Hen måste också få minst 7-8 timmar sömn innan hen ska till jobbet igen.

Hur tillämpar man inermittent fasting i sitt schema när man jobbar 8-17, utan att förlora sömn, kcal eller tid på gymmet?

2013-09-10 / 21:32:21

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback