chyde.blogg.se

Frågestunden - Svar - Del 2

 
 
Videobloggen blev mycket längre än jag trodde... Först svarade jag på alla frågor men sedan valde jag att kapa ned det och svarade på dem jag ansåg kändes "viktigast", som jag tyckte om och som jag kunde utveckla lite. Resten tänker jag att jag svarar här i bloggen skriftligt.

Hur gammal är du?
- Jag är 20 år gammal.

Hej ,grym blogg! 
Vad tar du för tillskott? bcaa? kreatin? gainer? proteinpulver? 
Vilket gym gymmar du på?
- Hej! Tackar. Jag tar en hel del kosttillskott. Varje morgon tar jag: Multivitamin, ALA, C-vitamin, Omega-3, Tribulus Terrestris. Innan träning tar jag ofta en PWO (pre-workout) och jag använder för tillfället märket "Fire-Up". Under träningen dricker jag BCAA (aminosyror) av märket Scinovation XTEND. Efter träningen dricker jag proteinpulver, just nu Nitrotech, som jag tar tillsammans med en skopa vanligt kreatin monohydrat. På kvällen tar jag samma vitamin-dos som på morgonen och extra ZMA (zink+magnesium) för att jag sover bättre med det.

Jag gymmar på Fryshuset Gymmet.

Vart är du om 10 år från nu?
- Många hade nog velat berätta om hur många barn dem skulle ha, var dem skulle bo och vad dem skulle göra. Mitt svar är nog: överallt. Om 10 år har jag påverkat så många individer och lämnat så många avtryck på så många platser att så många som möjligt vet mitt namn. Där är jag om 10 år.

Har du tips på billiga protein-/kolhydratrika rätter att laga?
- Billiga och billiga... Det handlar om att vara klok när du handlar. När kött, fisk eller fågel är på extrapris, så stasha upp kylen och frysen. Gå loss på extrapriserna och håll dig till råvaror. Skippa alla såser och dressingar där det mesta fettet ligger. Kött, fisk, fågel... Potatis, ris, pasta... Och ät sallad till det. Hur billiga dem är beror på hur klok du är på att handla. Men en favoriträtt hos mig är lax i ugn med kokt potatis, kokt sparris och hemmagjord dillsås. Senast jag gjorde det köpte jag alla ingredienser för under 100-lappen - och det räckte dessutom till 2-3 portioner. Så tänk inte billigt... du investerar i dig själv.
 
Varför märker jag inga muskelresultat? Sedan Juli/Augusti har jag ätit ordentligt (kaloriöverskott samt bra fördelning av makronutrienterna), sovit ordentligt (minst 7-8 timmar), varierat mellan 4-6 reps och 8-10 reps (3-4 set under bägge passen) och sett till att växla övningar, för att chockera muskelrna. What else är det som krävs?
- Svårt att svara på såhär på rak arm, då jag har många faktorer att ta hänsyn till som tillexempel hur gammal du är, hur länge du tränat, hur ditt träningsschema ser ut, hur dina träningspass ser ut, hur din teknik ser ut, om du har några skador, vad du äter, när du äter etc.

Men jag ska ge det en ärlig chans. Pröva variera vilan mellan seten. Kör ett pass och gå på känsla dvs. du vilar tills du känner dig redo för nästa set/nästa övning. Kör nästa pass med minimal vila, tillexempel 30 sek mellan varje set och även om du inte känner dig återhämtad kör du på.
 
Börja använda dig utav dropsets, supersets och trisets. Dropset är när du går från en tung vikt och sänker den utan att vila mellan. Så när du kört ditt tyngsta set, kan du tillexempel halvera vikten och köra direkt utan vila. Sedan har du superset - som handlar om att gå från en övning till en annan utan vila.

Triset är när du kör 3 olika övningar i ett set. Så om vi säger att vi kör triceps kan du köra 1. Smal bänkpress 2. Hantel bakom huvudet 3. Liggande skullcrushers. Du börjar då med smala bänkpressen där du kanske kör 4-6 reps, hoppar direkt till hantel bakom huvudet och kör 6-8 reps sedan avslutar du med skullcrushers och kör 8-10 reps. Detta är ett upplägg jag använder mig av väldigt ofta. Lycka till!
 
 
Eran enda,
- Chyde


Anonym

min bästaste erik!!! =) Kloka svar som alltid.

2013-11-08 / 10:25:55
BLOGG: http://charisma.devote.se
Emma

Åh! Du är så himla fin Erik. Det är så fruktansvärt jävla häftigt att se hur långt du har kommit på de senaste fem åren. Tack för att du svarade på mig fråga.
Fortsätt vara du! <3

2013-11-10 / 08:59:36

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback